ریخته گری یا تبدیل داده ها در پایتون
ممکن است مواقعی پیش بیاید که بخواهید یک نوع داده برای یک متغیر مشخص کنید. این را می توان با ریخته گری انجام داد. پایتون یک زبان شی گرا است و به همین دلیل از کلاس ها برای تعریف انواع داده ها از جمله انواع اولیه آن استفاده می کند.
بنابراین ریخته گری یا تبدیل داده ها در پایتون با استفاده از توابع سازنده انجام می شود:
int()
– یک عدد صحیح از یک عدد لفظی، یک عدد اعشاری (با حذف همه اعشار)، یا از یک متغیر رشته ای (به شرط اینکه رشته یک عدد کامل را نشان دهد) می سازد.float()
– یک عدد اعشاری از یک عدد صحیح، یک عدد اعشاری لفظی یا یک رشته (به شرط اینکه رشته نشان دهنده یک عدد اعشاری یا یک عدد صحیح باشد) می سازد.str()
– رشته ای را از طیف گسترده ای از انواع داده ها، از جمله رشته ها، اعداد صحیح و اعداد اعشاری می سازد.
مثال
اعداد صحیح:
x = int(1) # x will be 1
y = int(2.8) # y will be 2
z = int("3") # z will be 3
مثال
اعداد اعشاری:
x = float(1) # x will be 1.0
y = float(2.8) # y will be 2.8
z = float("3") # z will be 3.0
w = float("4.2") # w will be 4.2
مثال
رشته ها:
x = str("s1") # x will be 's1'
y = str(2) # y will be '2'
z = str(3.0) # z will be '3.0'